SEMUA GURU SK BUKIT PETITI TAHUN 2020



//kik Untuk Besarkan Imej//





SK Bukit Petiti sedang mengumpul maklumat bekas murid dan guru SK Bukit Petiti bagi tujuan Pengurusan Alumni. Pohon kerjasama semua bekas murid dan guru mengisi makluman Tuan/Puan.



Pendaftaran Ahli | Lihat Rekod









Klik Gambar Untuk Besarkan






14 Mei 2013

AMALAN KEROHANIAAN BAGI IBUBAPA & MURID UNTUK CEMERLANG

Bacalah surah yassin selepas solat maghrib dan pada malam jumaat setiap bulan. Kemudian, bacalah surah yassin pada setiap malam hari peperiksaan sehingga mata pelajaran terakhir peperiksaan. Cara membaca surah yassin untuk penerang hati dan lulus peperiksaan diperlihatkan seperti berikut :-

1. Niat
Ya Allah, aku berniat membaca surah yassin ini untuk aku/anak-anakku belajar dan lulus peperiksaan (sebut nama peperiksaan…….) dengan cemerlang

2. Permohonan
Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengetahui akan segala-galanya. Kaulah Tuhan yang Maha Pemurah, Maha Penyayang lagi maha Mengasihani. Aku bermohon kepadaMu bahawa berkatilah aku membaca yassin ini, kau terangilah hatiku/anak-anakku dan tenangkan fikiranku/ anak-anakku supaya aku/ anak-anakkudapat belajar dan memahami segala ilmu dan mata pelajaran yang anak-anakku ambil untuk peperiksaan (sebut nama peperiksaan….) Kau berilah kesihatan tubuh badan dan otakku/ anak-anakku dan kau berilah jalan yang mudah bagiku/ anak-anakku agar aku/ anak-anakku lulus dengan cemerlang di dalam peperiksaan tersebut. Amin Ya Rabbal Alamin.

3. Sebelum membaca surah yassin, bacalah dahulu surah al-fatihah sebanyak 7 kali dan setiap satu bacaan sedekahkanlah kepada yang berikut :-
i. Aku baca surah al-fatihah ini untuk Nabi Muhammad saw. Alfatihah……
ii. Aku baca surah al-fatihah ini untuk Malaikat. . Alfatihah……
iiii. Aku baca surah al-fatihah ini untuk para Nabi. Alfatihah……
iv. Aku baca surah al-fatihah ini untuk para wali. Alfatihah……
v. Aku baca surah al-fatihah ini untuk Ibu Bapaku.. Alfatihah……
vi. Aku baca surah al-fatihah ini untuk sekelian Muslimin. Alfatihah……
vii. Aku baca surah al-fatihah ini untuk segala hajatku. Alfatihah……

4. Baca Bismillah dan baca kata yassin iaitu perkataan yassin sebanyak 7 kali dan baca niat serta permohonan seperti perkara di nombor 1 dan 2 di atas.

5. Apabila tiba pada ayat “salamun qau lan mirrabil rahim”, baca ayat tersebut sebanyak 7 kali dan sebutkan niat dan permohonan seperti perkara di nombor 1 dan 2 atas. Kemudian teruskan membaca surah yassin hingga tamat.

6. Apabila tiba pada ayat “awalai thallazi khalaqassama watiwal ardha biqadirin ‘allaiyah luqamislahum bala…”. Bacalah ayat tersebut sebanyak 7 kali dan ulang niat dan permohonan pada perkara nombor 1 dan nombor 2 di atas. Kemudian teruskan membaca yassin hingga tamat.

7. Setelah tamat membaca surat yassin, sebaik-baiknya ulang sekali lagi niat dan permohonan seperti perkara nombor 1 dan nombor 2 di atas. Kemudian tutup kitab yasin dan cium sekali.